lauantai 1. maaliskuuta 2008

Kun liturgiasta tulee politiikkaa...

Liturgia on lähtöisin Jumalasta, ei ihmisestä. Siellä missä liturgiasta tehdään "poliittinen sopivuusasia", se muuttuu luonteeltaan joksikin muuksi, kuin miksi se alunperin on ollut olemassa, kuin mikä sen tarkoitus on.

Tärkeimmillään liturgian muodot ovat tietysti sakramenttien viettämisen yhteydessä. Jos niitä muutetaan, tärkeitä tekstejä jätetään lausumatta, voi seurauksena olla täydellinen katastrofi. Ajatellaanpa vaikka eukaristista rukousta, jossa pappi lausuu omiaan...

No, tämä kaikki ei ole vain teoreettista pohdiskelua, kuten hyvin tiedätte. Niinpä on Uskonopin kongregaatiokin nyt puuttumaan ongelmaan, joka oli ilmennyt joitakin vuosia ainakin Australiassa (tuskin vain siellä..., sillä onhan meillä Suomessakin kokemuksia samasta asiasta): kastesanojen muuttamisesta.

Kongregaatio on nyt ilmoittanut, ettei... äh, antaa kongregaation lausunnon puhua puolestaan, se löytyy hiippakunnan kotisivulta:

Uskonopin kongregaatio

Vastauksia tehtyihin kysymyksiin
kasteen pätevyydestä

Kysymykset

1. kysymys: Onko sellainen kaste pätevä, joka on toimitettu käyttäen muotoilua "Minä kastan sinut Luojan ja Lunastajan ja Pyhittäjän nimeen" tai "Minä kastan sinut Luojan, Vapauttajan ja Ylläpitäjän nimeen"?

2. kysymys: Pitääkö näillä muotoiluilla kastetut henkilöt kastaa in forma absoluta (ilman ehdollisuutta)?

Vastaukset

Ensimmäiseen kysymykseen: Ei.

Toiseen kysymykseen: Kyllä.

Paavi Benedictus XVI on allekirjoittaneelle kardinaaliprefektille suomalla audienssilla hyväksynyt ja määrännyt julkaistaviksi nämä vastaukset, jotka tämän kongregaation säännönmukaisessa kokouksessa on annettu.

Uskonopin kongregaatiossa, Roomassa, 1. helmikuuta 2008

Kardinaali William Levada
Prefekti

+ Angelo Amato SDB
Silan titulaariarkkipiispa
Sihteeri
Tulee mieleen lähinnä kysymys siitä, mitä luterilainen kirkko meillä tekikään niille lapsille, jotka viime vuosina on kastettu noita epäpäteviä kaavoja käyttäen? Entä miten käy kasteen (ekumeenisen) hyväksyttävyyden, jos käy niin, että esim. luterilaiset hyväksyvät sellaisen kasteen, joka meillä ei ole pätevä?

5 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Toisen kysymyksen sanat "in forma absoluta" on suomennettu vähän harhaanjohtavasti. Kyse ei ole siitä, tuleeko heidät "välttämättä" kastaa, vaan tuleeko kasteessa käyttää ehdotonta sanamuotoa, jota yleensä käytetään kastettaessa, kun ei ole epäilystäkään siitä ettei kastettavaa ole aiemmin kastettu pätevästi. Kongregaatio tarkoittaa siis, ettei heidän tapauksessaan tule käyttää ehdollista sanamuotoa ("Jos sinua ei ole vielä kastettu, minä kastan sinut..."), jota pyhäinhäväistyksen välttämiseksi käytetään silloin, kun on mahdollista, että kasteelle tuotu on jo aiemmin saanut pätevän kasteen. Sana "välttämättä" merkitsee arkikielessä jotain aivan muuta; jos se katoliseen teologiaan omaksutussa termistössä tarkoittaa juuri tuota ehdotonta sanamuotoa, olisi se järkevää selittää suomennoksen yhteydessä.

Anonyymi kirjoitti...

Kas kummaa. Hiippakunnan sivulla tuo lause oli jo korjattu:

... kastaa in forma absoluta (ilman ehdollisuutta)?

Anonyymi kirjoitti...

Ottaen huomioon ev.lut. pappi Suokonaution tapauksen ja hänen "kasteidensa" hyväksymisen Lapuan tuomiokapitulin toimesta, tulisiko ev.lut. kirkosta kääntyvät kastaa ehdollisesti tulevaisuudessa? Mielestäni tämä on melkoisen iso ekumeeninen kysymys!


---------------------------------

"Lapuan tuomiokapitulin tilannearvion mukaan Suokonautio on poikennut olennaisesti jumalanpalvelusjärjestyksestä. Hän on jättänyt kaavasta pois harkintansa mukaan esimerkiksi uskontunnustuksen tai Isä meidän –rukouksen, sekä korvaamalla trinitaarisen tervehdyksen omalla muotoilullaan.

Erityisen harkitsematonta on ollut se, että Suokonautio on kastanut lapsia käyttäen ristiäisissä sanamuotoa ”elävän Jumalan, Luojan, Lunastajan ja Pyhittäjän nimeen”, kun oikea sanamuoto olisi ”Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen”.

http://www.kotimaa.fi/kotimaa/index.php?option=com_content&task=view&id=1034&Itemid=38


"Tuomiokapituli otti eilen kantaa myös Markku Suokonaution toimittamien kasteiden pätevyyteen. Suokonaution on kertonut poikenneensa kastekaavan sanavalinnoillaan kirkon kastekäytännöstä.

”Tuomiokapituli toteaa, että kasteet tulee toimittaa Raamatun ja kristillisten kirkkojen yhteisen käytännön mukaisesti Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Suokonaution toimittamien kasteiden yhteydessä on poikkeuksetta luettu apostolinen uskontunnustus. Tästä syystä tuomiokapituli katsoo, että toimitetut kasteet ovat päteviä”, kapituli tiedottaa."

http://www.kotimaa.fi/kotimaa/index.php?option=com_content&task=view&id=1896&Itemid=38

-----------------------------------
- Exsurge Domine

Anonyymi kirjoitti...

Kuka ihmeessä voisi tulevaisuudessa varmentaa, että katoliseen kirkkoon liittyvä on lapsena kastettu oikeaa kasteformulaa käyttäen? Pappiemme tulisi jokaiselta pyytää kirjallinen todistus käytetystä kaavasta. Eihän sellainen kuitenkaan käytännössä toimi... mahdottomuus.

Oi ja voih! Uskontunnustuksen lausuminen kastetilaisuudessa lut. tuomiokapitulin mukaan riittää tekemään kasteen päteväksi?! Oi ja voih! Sieluani raastaa...

Anonyymi kirjoitti...

"Pappiemme tulisi jokaiselta pyytää kirjallinen todistus käytetystä kaavasta."

Totta. Ja jotta täysi katastrofi voidaan välttää, pitäisi kaikki katoliseen kirkkoon liittyvät ex-luterilaiset todella tutkia. Jos ei voi olla varmuutta, pitää heidät kastaa, ainakin ehdollisesti.

Nyt odotamme luterilaiselta kirkolta suoraselkäistä korjaavaa liikettä!