tiistai 25. elokuuta 2009

Ei uuden uutta?

Tänään Vatikaanin kerrotaan ilmoittaneen, etteivät ne huhut pidä paikkaansa, että oltaisiin "institutionaalisesti" suunnittelemassa jotakin liturgisten kirjojen uudistamista.

Ei tarvitsekaan, ei edes uuden messun osalta. Riittää, että olemassaolevia rubriikkeja noudatetaan, riittää, että Vatikaanin II kirkolliskokouksen tahtoa noudatetaan ja uusimman messukirjan painoksen ohjeita sekä muita viimeaikaisia liturgisia dokumentteja kunnioitetaan.

Mitä ne ovat? Ainakin nämä:

1) Latina on edelleen Rooman kirkon liturgian pääkieli. Käytettäköön siis latinaa nykyistä enemmän.
- Koska muuten kuulit Pater nosterin viimeksi messussa?

2) Messua voi edelleen viettää kohti Jumalaa, eli kohti ns. liturgista itää, eli niin, että pappi seisoo samaan suuntaan kääntyneenä kuin kansa. Kukaan ei ole käskenyt kääntää alttareita.
- Koska viimeksi olit vapautettu seuraamasta papin ilmeitä ja kansaa tarkkailevia silmiä, kun yritit syventyä ja valmistautua kommuuniolle?

3) Gregorianiikka ja polyfonia sekä urkujen soitto ovat edelleen roomalaisen riituksen ominta musiikkia.
- Koska viimeksi kuulit messussa vilpittömästi kaunista liturgista musiikkia?

4) Siellä, missä on ollut tapana polvistua koko eukaristisen rukouksen ajan, tämä tapa on hyvä säilyttää.
- Koska viimeksi olet nähnyt messussa ihmisiä, joita edes tapojen (ruumiinasentojen) tasolla leimaa syvä kunnioitus eukaristiaa kohtaan?

5) Yleismaailmallisen katolisen kirkon NORMAALI TAPA kommuunion vastaanottamisessa on ottaa se vastaan kielelle, siis ns. kielikommuunio. Käsikommuunio on edelleen poikkeus säännöstä ja muuksi sitä ei ole koskaan tarkoitettukaan.
- Koska viimeksi olet kuullut kannustettavan käyttäytymään normaalisti kommuuniota vastaanotettaessa; opetetaanko niin sinun seurakunnassasi?

6) Kommuunio kahdessa muodossa annetaan idän kirkoissa aina, koska Kristuksen ruumis ja veri on sekoitettu toisiinsa. Lännen kirkossa ruumis ja veri annetaan (jos ylipäänsä annetaan kahdessa muodossa) erikseen. Molemmissa muodoissa jaettuna kommuunion aterialuonne tulee paremmin näkyviin, mutta kirkko korostaa, että sakramenttina pelkkä pyhän hostian vastaanottaminen on yhtä täydellinen kuin molemmissa muodoissa vastaanottaminen. Kristus on kokonaisena sekä leivän että viinin muodossa.
- Koska sinulle on viimeksi kerrottu kirkon liturgisista ohjeista, että latinalaisessa riituksessa vain tietyissä poikkeustapauksissa kommuunio pitäisi jakaa kahdessa muodossa?

7) Kun kommuunio jaetaan kahdessa muodossa, joudutaan yleensä turvautumaan maallikkojen apuun kommuunion, ainakin kalkin jakamisessa. Vanha tapa on, että vain vihkimyksen sakramentin saanut henkilö jakaa kommuuniota, koska hänen kätensä on vihitty sitä tehtävää varten.
- Koska viimeksi olit messussa, jossa tätä hyvin ymmärrettävää ja eukaristian sakramenttia kunnioittavaa tapaa kunnioitetaan?

Kaiken kaikkiaan kannustan meitä kaikkia syventymään kirkon liturgian ymmärtämisessä ja sen näkemisessä, kuinka suuri ja pyhä sakramentti eukaristia oikein on. Lohdutukseksi voin sanoa, ettei eukaristiaa oikeastaan edes voi ymmärtää, koska se on pohjimmiltaan salaisuus. Siksi on turha kuvitella, että messuakaan voisi täydellisesti ymmärtää, muuta kuin ehkä sen kautta, että tajuaa, kuinka valtavasta ja hyvästä salaisuudesta siinä on kysymys.

9 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

"6) Kommuunio kahdessa muodossa annetaan idän kirkoissa aina, koska Kristuksen ruumis ja veri on sekoitettu toisiinsa. Lännen kirkossa ruumis ja veri annetaan (jos ylipäänsä annetaan kahdessa muodossa) erikseen. Molemmissa muodoissa jaettuna kommuunion aterialuonne tulee paremmin näkyviin, mutta kirkko korostaa, että sakramenttina pelkkä pyhän hostian vastaanottaminen on yhtä täydellinen kuin molemmissa muodoissa vastaanottaminen. Kristus on kokonaisena sekä leivän että viinin muodossa.
- Koska sinulle on viimeksi kerrottu kirkon liturgisista ohjeista, että latinalaisessa riituksessa vain tietyissä poikkeustapauksissa kommuunio pitäisi jakaa kahdessa muodossa?"

Kuulin tällä viikolla, että Vatikaani on antanut vuosia sitten Pohjoismaille luvan jakaa kommuunion kahdessa muodossa. Yleinen tapa lienee yhdessä muodossa.

Paul Knight kirjoitti...

The thing is, it's all well and good making the Novus Ordo look more 'traditional', but it still represents a serious rupture in the Church's liturgical tradition (especially when one considers the fact that most Roman Rite priests don't even use the Roman Canon). Having said that, of course, to see all the above being observed in all Masses is a good thing, but the more I think about the liturgy I see that I'm not really a reform of the reform man at heart, because if I could fulfill all of my obligations by attending the Old Rite (though even the 1962 books aren't perfect - there were also reforms before Vatican II), I would - I believe it should be the 'ordinary form' (though again, the idea that there are two forms of the Roman Rite bothers me greatly).

Exsurge Domine kirjoitti...

Tässä pikatilannekatsaus Lansingin hiippakunnasta (USA) liturgian osalta:

kivaa:

- messu vietetään pääsääntöisesti rubrikkeja noudattaen, tosin pari kertaa pappi on saarnannut eturivin edestä, ja yhdessä seurakunnassa olen kuullut jaettavan kommuniota "kaikille kastetuille"

- kansa polvistuu penkkiin mennessään / poistuessaan tabernaakkelia kohti, joka on sijoitettu yleensä alttarin taakse, ja pysyy polvillaan kommuunion vastaanottamisen jälkeen kunnes abluutiot ja purifikaatiot on suoritettu

- hiippakunnan piispa viettää itse joskus vanhaa messua, ei tosin kovin usein ja ei hiippakunnan katedraalissa

- päämessu uruilla


ei niin hienoa:

- tyttöjä alttaripalvelijoina

- ylimääräisiä alkutervehdyksiä papin ja seurakuntalaisten välillä

- ordinarium kansankielellä, valitettavasti sanoitusta muutettu mm. toistojen osalta vastaamaan popahtavaa säveltä

- ei suitsutusta

- jakajina maallikkoja myös hostian osalta

- kommunio normina käteen, ellei erikseen ilmaise haluavansa kielellekommuniota (ei kannattane edes yrittää maallikkojen kanssa?)

- muut messut soitetaan bändillä tai pianolla, musiikki popahtavaa

Anonyymi kirjoitti...

"Kuulin tällä viikolla, että Vatikaani on antanut vuosia sitten Pohjoismaille luvan jakaa kommuunion kahdessa muodossa. Yleinen tapa lienee yhdessä muodossa."

Se on novus ordossa mahdollista ihan säännönmukaisesti, mutta ei välttämätöntä. Siihen siis ei tarvita mitään erityistä lupaa. Messukirja kuitenkin rajaa niitä tilanteita, jolloin kommuunion jakaminen kahdessa muodossa on sopivaa.

Käsikommuuniolle sen sijaan tarvitaan lupa. Kannattaa muuten huomata, että koskaan maallikko ei saa ottaa pyhää hostiaa käteen kastaakseen sen sitten Kristuksen vereen (ns. dippikommuunio). Se on selvästi ja vakavasti kielletty.

Toisaalta papin tekemänä se on hyvä tapa jakaa kommuunio kahdessa muodossa, silloin siis pappi kastaa hostian ja antaa sen uskovalle suuhun sanoen: Kristuksen ruumis ja veri.

mariaimmaculata kirjoitti...

Aikamoista siellä rapakon toisella puolella!

Henkilökohtaisesti pakko todeta että lähtisin kirkosta heti kun popahtavan musiikin soidessa fr. Feelgood astuisi mikrofoni kädessään penkkien eteen tervehtimään kansaa...
Ymmärrän kuitenki ja sympatiseeraan heitä kaikkia, jotka tahtomattaan ja valitettavasti joutuvat moisissa messuissa käymään viikoittain. Sen(kin) kärsimyksen voi aina uhrata Jeesuksen Pyhälle Sydämelle, kaikkien syntisien (eli meidän kaikkien) kääntymyksen puolesta!

Exsurge Domine kirjoitti...

Papit ovat olleet täällä asiallisia, ja saarnat ihan hyviä. Eukaristiaa on Joh 6 evankeliumitekstien osalta muistettu painottaa myös uhrina.

Niin, noilla ylimääräisillä tervehdyksillä tarkoitan "good morning" ja "greet people next to you" -tyyppisiä juttuja. En tykkää, koska fokus siirtyy heti alkuun "meihin", eikä siihen, mitä varten messua ollaan viettämässä. Musiikin kanssa on tosiaan ristiriitainen olo (esim. Gloriassa "Glory to God in the highest" toistetaan kertosäkeenä useaan otteeseen). Tyypiesimerkki siitä tragediasta, jossa liturgian keskeisten osien "sanoitus" on pantu vastaamaan sävellystä, eikä siis toisin päin.

Anonyymi kirjoitti...

"Kuulin tällä viikolla, että Vatikaani on antanut vuosia sitten Pohjoismaille luvan jakaa kommuunion kahdessa muodossa. Yleinen tapa lienee yhdessä muodossa."

[Se on novus ordossa mahdollista ihan säännönmukaisesti, mutta ei välttämätöntä. Siihen siis ei tarvita mitään erityistä lupaa. Messukirja kuitenkin rajaa niitä tilanteita, jolloin kommuunion jakaminen kahdessa muodossa on sopivaa.]

Vielä tuohon kahdessa muodossa jaettavaan kommuunioon. Henkilö, joka kertoi, että Pohjoismaat ovat joskus kauan sitten saaneet luvan jakaa komuunio kahdessa osassa, oli mons. Marino Trevisini. Keskustelu koski sikainfluenssaa ja sen mahdollista leviämistä kommuniota vastaanottettaessa.

Anonyymi kirjoitti...

Latinan kieli messussa on vähentynyt Marian seurakunnassa. Nyt ei lauleta Credoa, vaan luetaan uskontunnustus suomeksi. Tämä kuulema pappien toivomuksesta eli aina, kun Agnus Dei, Sanctus jne. ovat suomeksi, luetaan usk.tunnustus suomeksi. Mukava yllätys on (oliko se nyt parin viikon takainen?) Pater Noster Marian kirkossa. Kuusi vuotta olen Mariassa käynyt ja NYT se tuli...

Latinaa ei lauleta enää kuin juhlapäivinä. Suuri suru! Emmekö voisi uuden piispan kanssa ottaa latinan asema messuissa puheeksi. Latina EI saa jäädä syrjään!!!

Paul Knight kirjoitti...

Dear Anonymous,

(Excuse me for replying in English, but my written Finnish isn't too good)

That seems said. I've never been to St. Mary's, so I don't know what the congregation is like, but at St. Henry's we have many people of different nations attending. If St. Mary's is anything like St. Henry's, Latin should be the natural choice. I know the creed neither in English or Finnish, but Latin only. I would hazard a guess that I am not the only one. Latin is not only a uniting language, but the language proper to our rite. I hope that you will have the creed in Latin once again.

What do people here think of being adviced to receive communion in the hand because of swine flu? I'm inclined to think it's a gross overreaction, though done in good faith, I'm sure. How long will this last? That is the most disconcerting point of all. Personally, I will still only receive on the tongue though.